ساعت ۱٢:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/۱۸  

نقش سروتونین در چاقی

تا به حال فکر کرده اید که چرا افراد چاق، از خوردن غذا لذت می برند؟

هورمون سروتونین در مغز احساس شادی را به همراه می آورد و با افزایش میزان این ماده شیمیایی در افراد، کاهش وزن رخ می دهد.

افرادی که میزان هورمون سروتونین در مغزشان پایین است، برای بهبود روحیه خود، میل شدید به غذا پیدا می کنند.

ورزش کردن و مصرف خوراکی های رنگین هر دو می توانند، سروتونین را در مغز زیاد کنند.

هورمون سروتونین، میزان اشتها را کنترل می کند. پزشکان انگلیسی متوجه شدند که گیرنده سروتونین در افراد دارای بیماری آنورکسیا (بی اشتهایی عصبی)، تفاوت هایی قابل ملاحظه ای با سایر افراد دارد.

افرادی که سروتونین بالایی دارند، مستعد ابتلا به اضطراب می باشند. پزشکان معتقدند که شاید همین مسئله در سرکوب کردن اشتها دخیل می باشد.

بوقلمون، مرغ و ماهی از منابع غذایی سروتونین هستند. بهتر است ماهی های چرب را مصرف کنید، از قبیل: تن، سالمون، ساردین.

کمبود سروتونین در بدن 

کمبود سروتونین منجر به بروز عارضه تصلب شرایین می شود.

فعالیت ضعیف سیستم سروتونین در مغز باعث کشیدن سیگار و عدم فعالیت بدنی می گردد و تمام این ها باعث سفت شدن زودرس رگ های خونی به ویژه سرخرگ ها می شود.

 یافته هایی که رابطه بین پیغام های سروتونین در مغز و عارضه تصلب شرایین را نشان می دهد، منجر به ایجاد راهکارهای برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و سکته می شود.

قند های رژیمی از قبیل آسپارتام مانع تولید هورمون سروتونین (هورمون شادی بخش) در مغز می گردد. از آنجا که این هورمون می تواند اشتها را متوقف کند، لذا کاهش این هورمون می تواند منجر به افسردگی و افزایش میل به غذا خوردن گردد.

محققان کانادایی و اتریشی دریافتند که ماده شیمیایی موجود در مغز به نام "پروتئین ناقل سروتونین" که باعث کاهش هورمون سروتونین می گردد، در ماه های تاریک سال فعال تر می باشد. همین مساله نشان دهنده این مطلب است که چرا بعضی افراد در زمستان کمتر سرحال و خوشحال می باشند و از انرژی کمتری برخوردارند و به همین دلیل، افراد در روزهایی که خورشید می درخشد، شاداب تر و پرانرژی تر هستند ( منظور از انرژی در این جا، همان سرزندگی و شادابی است).

 

منابع غذایی سروتونین

بوقلمون، مرغ و ماهی از منابع غذایی سروتونین هستند. بهتر است ماهی های چرب را مصرف کنید، از قبیل: تن، سالمون، ساردین.

برای اثر بخشی بهتر سروتونین لازم است رژیم غذایی تان سرشار از کربوهیدرات به همراه پروتئین باشد. پروتئین شامل اسید آمینه تریپتوفان می باشد که به تولید سروتونین در مغز کمک می کند. مطالعات نشان داده است که تریپتوفان برای تولید سروتونین نیاز به کربوهیدرات دارد. پس سبزیجات، آجیل، شیر، لوبیا، عدس و موز را مصرف کنید.

اگر می خواهید سروتونین در بدن باقی بماند، از مصرف آرد و شکر و شیرینی جات پرهیز کنید، زیرا این مواد غذایی موجب افزایش آنی میزان سروتونین در خون شده و ناگهان از مقدار آن کاسته می شود.

مکمل امگا 3 نیز در بالا بردن میزان سروتونین خون موثر است.

 

پیشگیری از کاهش سروتونین در بدن

برای جلوگیری از کاهش مقدار سروتونین در خون باید کارهای زیر را انجام داد:

1- از مصرف کافئین، الکل و نیکوتین خودداری کنید.

2- ورزش و تحرک بدنی داشته باشید.

3- با پزشک و یا متخصص تغذیه خود درباره هر رژیمی که می خواهید بگیرید، مشورت کنید


کلمات کلیدی: نقش سروتونین در چاقی